Gå til hoved-indhold

Skole og undervisning


Museet tilbyder undervisningsforløb på museet og i byrummet. Derudover udvikler vi løbende undervisningsforløb, der kan afvikles i klasselokalet. Her kan du finde forløb, der belyser alt fra antisemitisme, pride og omskæring. Vi tilstræber at dække så mange fag som muligt, men historie, samfundsfag, religion og kristendomskundskab har en naturlig tyngde i vores faglighed.

Læs mere om de enkelte tilbud her på siden og download forløb til undervisning i klassen. Kontakt museet for yderligere information og for at booke et undervisningsforløb på info@jewmus.dk eller tlf. 33 11 22 18 og tryk 2 for booking.

Vi modtager gerne feedback om materialernes brugbarhed.

Undervisning i udstillingen

Vælg et tema


Museet har som pædagogisk målsætning at danne ramme for at elever kan diskutere museets emner på et reflekteret grundlag og med en forståelse af identitetsspørgsmål, integration og forholdet mellem den dansk-jødiske minoritet og det omgivende danske samfund i en historiske kontekst.

Museet giver et indblik i 400 års dansk-jødisk historie og i vores generelle omvisning fortæller vi om tankerne bag museets spektakulære arkitektur såvel som udstillingerne. Vi anbefaler dog altid at man booker et undervisningsforløb indenfor vores temaer.
Vi anbefaler altid at booke udenfor normal åbningstid så I kan få museet for jer selv. Det giver jer den bedst ro for eleverne til at arbejde konstruktivt. I særlige tilfælde kan undervisnings godt tilbydes åbningstiden. 

Udstillinger: Arkitekturen + Porten til Danmark + Flugt og Forfølgelse i det 20. århundrede

Målgruppe: Maks. 25 elever pr. forløb. 

Tid: Mellem en time og halvanden time

Sprog: Dansk

 

 

Et ægte dilemma: Forbud mod drengeomskæring til debat

Lærervejledning, elevmateriale og samtalekort


Debatten om drengeomskæring er noget af det mest dilemmafyldte. Diskussionen dukker op med jævne mellemrum i Danmark, bl.a. da der i 2020 blev rejst et borgerforslag om et forbud mod drengeomskæring. Hver gang debatten blusser op, er det forbundet med voldsomme diskussioner og hårde beskyldninger fra både tilhængere og modstandere af et forbud. Debatten om omskærelse har en lang historik i Danmark og kan blandt andet spores helt tilbage til de første jøders ankomst til Danmark i 1622, hvor kirken eksempelvis brugte omskærelsen som argument for, at jøder ikke skulle have lov til at opholde sig i landet.

Dette undervisningsmateriale dykker ned i dilemmaerne. Målet med materialet er at belyse og udforske nuancerne i den dilemmafyldte – og ofte pola­riserede – debat og at undersøge, hvorvidt der både bag positionerne ’for’ og ’imod’ et forbud gemmer sig en større kompleksitet, end det kan se ud til i debatterne. Materialet lægger ikke op til en bestemt holdning til spørgsmålet, men lægger vægt på nuancerne. Målet er at skabe en samtale på et nuanceret og oplyst grundlag. Bag spørgsmålet om drengeomskæring gemmer sig nemlig komplicerede spørgsmål om forholdet mellem individ, stat, religion, kultur, forældre og børn: Vil et forbud mod drengeomskæring fratage børnene et vigtigt religiøst tilhørsforhold, eller er der tværtimod tale om statens beskyttelse af individet?

Undervisningsmaterialet er udviklet af Foreningen Åndsfrihed og Dansk Jødisk Museum

Målgruppe: Undervisningsmateriale til ungdomsuddannelserne og 10. klasse

Download: Elevmateriale, Lærermateriale, Samtalekort

Flugt og forfølgelse i det 20. århundrede

Mellemmenneskelige dilemmaer


Undervisningsforløb i udstillingen. Dette forløb er bygget op om museets nye særudstilling af samme navn. Udstillingen er bygget op om få centrale genstande, der tilsammen belyser 100 års jødisk ind- og udvandring til Danmark, som alt sammen motiveret af flugt og forfølgelse.

Igennem undervisningsforløbet vil eleverne blive præsenteret for en række dilemaer omkring det at flygte og civilsamfundets ansvar i den forbindelse.

Udstillingens genstande formidles gennem tegninger, tegnet i en grafik novel stil. Ældre elever vil således også blive præsenteret for spørgsmål i relation til historieformidling og kildekritik. 

Emner: Etiske dilemmaer, flugt, forfølgelse, krig, antisemitisme, minoriteter, nødhjælp og medmenneskelighed

Målgruppe: Forløbet er anbefalet til udskoling og gymnasielt niveau.

Oktober '43

Jødeaktionen i oktober 1943


Undervisningsforløb i udstillingen. ”Pak din taske skat, vi skal afsted”. I dette undervisningsforløb arbejder vi med de dilemmaer de danske jøder stod overfor i oktober 1943, da de pludselig måtte flygte til Sverige. Vi arbejder også med de dilemmaer, man som dansk jøde stod med som fange i KZ-Theresienstadt.

Emner: Etiske dilemmaer, flugt, forfølgelse, krig, antisemitisme, minoriteter, nødhjælp og medmenneskelighed

Målgruppe: Forløbet er anbefalet til udskoling og gymnasielt niveau.

Tid: Undervisningsforløbene kan bookes til 1 time og til 1,5 time.

Hjem

Da de danske jøder vendte hjem


I oktober 1943 måtte 7742 danske jøder flygte til Sverige. Historien om flugten er verdensberømt, men færre kender historien om, hvad der skete med de danske jøder ved hjemkomsten til Danmark i 1945. Ligeledes er det sjældent belyst, hvilke konsekvenser flugt og deportation har haft for de mennesker, der flygtede til Sverige eller blev interneret i en nazistisk koncentrationslejr. Hvordan var det at komme hjem igen? Hvordan genetablerede man sig som jøde i Danmark? Og hvordan har man i eftertiden bearbejdet oplevelserne? For selvom man bed tænderne sammen, selvom det gjaldt om at komme videre, og selvom man fik sin tilværelse op at stå igen, var der mange forhindringer og frem for alt meget at bearbejde. Det er netop hjemkomsten efter befrielsen den 4. maj 1945 og den efterfølgende genetablering, dette forløb handler om.

I dette forløb, der retter sig mod undervisningen i historie og samfundsfag i skolens ældste klasser, vil eleverne blive introduceret til en række af de menneskelige konsekvenser, krig fører med sig, og betydningen af at få hjælp når man er en udsat gruppe. Gennem forløbet åbnes desuden for en diskussion om samfundets ansvar i forhold til individets eget ansvar. Er man reelt fri, når krigen er slut? Materialet retter sig til læreren og indeholder cases og bilag, der kan kopieres eller vises til eleverne via smartboard.

Målgruppe: Udskoling og gymnasielt niveau

Download: Materiale - Hjem

Jødedommen

Traditioner og ritualer


Få styr på jødedommens mange traditioner og ritualer i et undervisningsforløb, der også kommer ind på de mange forskellige måder, danske jøder gennem historien har forholdt sig til religionen på.

Emner: Religion, traditioner, praksis, tro, institutioner, identitet

Målgruppe: Forløbet er anbefalet til mellemtrin, udskoling og gymnasielt niveau.